Na
przełomie miesiąca listopada i grudnia Spółka z sukcesem uruchomiła system
Sample Manager – rozwiązanie klasy LIMS w pełni zintegrowane z systemem ELIOT.
Trwający ponad trzy lata projekt wdrożeniowy pozwolił na pełną parametryzację i
digitalizację procesów produkcyjnych w laboratorium, otwierając tym samym Spółce
drogę do najnowocześniejszych technik zarządzania procesami w laboratorium oraz
dając dostęp do rozwoju technologii cyfrowej przyszłości.
LIMS
(z ang. Laboratory Information Management System) to kompleksowy System
Zarządzania Informacją Laboratoryjną, czyli wszystkimi informacjami i danymi,
jakie płyną z realizacji procesów w laboratorium, a więc przede wszystkim rozwiązanie, które pozwala na monitorowanie
i zarządzanie cyklem życia i obiegu próbki od momentu zlecenia jej poboru,
poprzez badania, aż do jej utylizacji. Przy ponad dwóch milionach testów
rocznie – bo tyle analiz wykonuje Spółka – narzędzie to diametralnie zmienia
optykę procesów laboratoryjnych i daje gwarancję pełnej kontroli nad ich
przebiegiem.
To
jednak tylko początek możliwości – wdrożenie LIMS pozwoli na dostosowanie pracy
w laboratoriach do współczesnych standardów światowych oraz wsparcie operacyjne
procesów, jakie się w nich odbywają. Umożliwi to znaczącą poprawę efektywności
pracy, a dodatkowo pozwoli ustandaryzować, a częściowo również scentralizować
procesy w całej Spółce. Kodowanie prób za pomocą kodów 3D (tzw. kody QR)
pozwoli m.in. na eliminację błędów przy przepisywaniu informacji o próbkach
i wszechstronne skanowanie w całym cyklu produkcyjnym – zarówno na etapie
przyjmowania do laboratorium, jak również na etapie zaczytywania konkretnych
prób do aparatury badawczej, czy chociażby odkładania pozostałości do archiwum.
Analizy, dla których aparatura badawcza podpięta będzie bezpośrednio do
systemu, zostaną w pełni zautomatyzowane. Dla pozostałych analiz
zautomatyzowane zostaną wszystkie obliczenia, co pozwoli na wykluczenie błędów
związanych
z niewłaściwym przeliczeniem wyników badań.
Dane
dotyczące obiegu próbek, ich wyników, dokumentacji, aparatury, kompetencji i
szkoleń będą przechowywane w jednym miejscu, co wyeliminuje konieczność
powielonej pracy w książkach analiz, czy też dublowanie raportów i baz danych –
a to już znacząca oszczędność czasu. System posiada również szereg innych funkcjonalności
związanych chociażby z zarządzaniem magazynem, kontrolą jakości, nadzorem nad
dokumentacją, zarządzaniem personelem czy nadzorem nad aparaturą, dzięki czemu
Spółka będzie w stanie identyfikować i kontrolować nawet najdrobniejsze
elementy procesów oraz monitorować wskaźniki efektywnościowe do nich przypisane.
Nie wolno również zapomnieć o tym, że to wszystko będzie miało ogromny wpływ na
poprawę transparentności współpracy ze wszystkimi Klientami ORLEN Laboratorium
– pełen dostęp do danych o procesach pozwoli na szybką identyfikację i reakcję
w razie ewentualnych problemów, co z pewnością przełoży się na jeszcze większe
usprawnienie współpracy i zwiększenie korzyści z niej płynących.
Wdrożenie
tak zaawansowanego technologicznie rozwiązania jest częścią strategii IT dla
Grupy Kapitałowej ORLEN. Jej celem jest uporządkowanie infrastruktury
obsługującej przepływ danych laboratoryjnych (zlecenia i wyniki badań) poprzez
eliminację powielających się systemów i utworzenie jednego, spójnego kanału
komunikacyjnego w całej GK. I tak, utworzono dwa dedykowane systemy IT – po
stronie Klientów (PKN ORLEN oraz Spółek GK) od podstaw zbudowano i dostosowano
do tej komunikacji system ELIOT, wraz z interfejsem automatycznej wymiany
zleceń i wyników analiz, a po stronie Spółki wdrożono system Sample Manager
(SM) – rozwiązanie amerykańskiej firmy Thermo Fisher Inc., wiodącego dostawcy
LIMS na świecie (blisko 2 000 wdrożeń), na rynku systemów operacyjnych o
charakterze LIMS funkcjonującego od 35 lat, a w samej branży rafineryjno – petrochemicznej
posiadającego ponad 30% udziałów w tym oprogramowaniu.
System
ELIOT sukcesywnie wdrażany jest we wszystkich Spółkach GK, które korzystają z
usług wykonywanych przez ORLEN Laboratorium, docelowo bowiem wdrożenie obu
systemów całkowicie wyeliminuje pozostałe systemy IT, za pomocą których Spółka do
tej pory przesyłała dane laboratoryjne.
Z
uwagi na fakt, iż dane po stronie ORLEN Laboratorium muszą być transparentne i kompleksowe,
aby monitorowane wskaźniki całkowicie odpowiadały rzeczywistości, dla Klientów zewnętrznych
oraz podwykonawców przewidziano dedykowany Portal Obsługi Klienta i
Podwykonawcy, zatem również ta grupa Klientów/Dostawców będzie się porozumiewać
ze Spółką w sposób w pełni elektroniczny i identyfikowalny. Portal zostanie
uruchomiony w 1 kwartale 2021 i tą drogą zlecać badania będą również Spółki GK,
które jeszcze nie wdrożyły systemu
ELIOT.
Skuteczne wdrożenie systemu LIMS po stronie ORLEN Laboratorium
niewątpliwie zwiększy transparentność procesu wymiany danych laboratoryjnych
(kodowanie próbek, obserwacja cyklu życia próbki, itp.), jak również zdecydowanie
poprawi poufność danych produkcyjnych i
zarządczych w samej Spółce. Wdrożenie systemu, mimo wyeliminowania papierowego
obiegu dokumentów i zastąpienia ich elektronicznym
prowadzeniem zapisów i dokumentacji systemowej, w pełni umożliwia utrzymanie
akredytacji laboratoriów. Implementacja LIMS to nie tylko milowy krok ORLEN
Laboratorium w stronę nowoczesnych technologii zarządzania danymi laboratoryjnymi,
ale to również lepsza możliwość zarządzania procesami wraz z poprawą wskaźników efektywnościowych, co przełoży
się bezpośrednio na korzyści finansowe dla całej Grupy Kapitałowej ORLEN.